ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

6/recent/ticker-posts

Αποκάλυψη για Ελληνικό:Τα σκουπίδια της «πρότυπης πόλης»θα τα ρίχνουν στους όμορους Δήμους!

 



Βαριά εκτεθειμένοι, κυβέρνηση Μητσοτάκη και Lamda Development για την προσπάθεια που κάνουν να αλλάξουν τους αρχικούς σχεδιασμούς ώστε να καταλήγουν στις «αυλές των γειτόνων» οι δεκάδες χιλιάδες σκουπιδιών από την «πρότυπη πόλη» με τις πολυτελείς κατοικίες, τα mall, τους ουρανοξύστες,

το καζίνο και τα κολλέγια που δημιουργείται στο πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού.

Εδώ και λίγες ημέρες, από την Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2024, έχει εξαφανιστεί μυστηριωδώς από τον επίσημο ιστότοπο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), η πρόταση που είχε κατατεθεί προς δημόσια διαβούλευση. Η πρόταση αφορούσε στην τροποποίηση όχι κάποιας υπουργικής απόφασης, αλλά του Προεδρικού Διατάγματος που είχε υπογραφεί την 1/3/2018 με τίτλο «Έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού-Αγίου Κοσμά Περιφέρειας Αττικής».

Ο σύνδεσμος συνεχίζει να υπάρχει στον τομέα του ιστότοπου που αφορά την Δημόσια Διαβούλευση αλλά όποιος πατάει πάνω του, δέχεται την απάντηση: «Ούπς! Αυτή η σελίδα δεν μπορεί να βρεθεί» συνοδευόμενη από τον κωδικό σφάλματος 404. Αργά το απόγευμα της Πέμπτης, εξαφάνισαν και τον σύνδεσμο.




Με τον τρόπο αυτό, είναι προφανές ότι το ΥΠΕΝ προσπαθεί να εξαφανίσει κάθε ίχνος από την προσπάθεια που έκανε να αλλάξει ένα ακόμη από τα δεδομένα της «εμβληματικής επένδυσης» και να αυξήσει ακόμη περισσότερο τις αξίες γης για τους επενδυτές με την απομάκρυνση κάθε όχλησης από τα απορρίμματα.

Μέχρι και την 6η Νοεμβρίου, όποιος πατούσε στον ανενεργό, πλέον, σύνδεσμο, μπορούσε να κατεβάσει τρία μεγάλα αρχεία, συνολικού όγκου 38 MB και έκτασης 700 σελίδων. Τα δύο πρώτα από τα τρία εξαφανισμενα εγγραφα ήταν η «Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για την τροποποίηση του ΠΔ (ΦΕΚ 35/Α.Α.Π./01.03.2018) έγκρισης του ΣΟΑ του ΜΠΕΑΚ, λόγω τροποποίησης του οικείου Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΣΔΣΑ)». Το τρίτο έγγραφο ήταν αυτό καθαυτό το ΣΔΣΑ του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού-Αγίου Κοσμά, όπως επισήμως αποκαλείται ο χώρος της επένδυσης.

Επισήμως, η πρόταση για την αλλαγή του ΠΔ είχε κατατεθεί από το «Γραφείο Ελληνικού» του υπουργείου ΠΕΝ αλλά αποτελεί κοινό μυστικό ότι η όλη διαδικασία κινήθηκε με πρωτοβουλία των επενδυτών που πιέζουν για να αλλάξουν διάφορα δεδομένα που είχαν αρχικώς ρυθμιστεί όταν ψηφίστηκαν τα πρώτα νομοθετικά κείμενα για το Ελληνικό μετά το 2012 και υπογράφηκαν οι συμφωνίες παραχώρησης. Για τις μελέτες που έχουν πλέον εξαφανιστεί είχαν προφανώς καταβληθεί χιλιάδες ευρώ στα γραφεία που τις είχαν αναλάβει.

Στην υπόθεση ενεπλάκη  όπως ήταν φυσικό και η τοπική αυτοδιοίκηση καθώς οι δήμοι Αλίμου και Γλυφάδας αντέδρασαν στην αλλαγή του Προεδρικού Διατάγματος και αρνήθηκαν να αναλάβουν εκείνοι την διαχείριση των σκουπιδιών που θα παράγονται, ενώ ο δήμος Ελληνικού-Αργυρούπολης αποδέχθηκε να τα παραλαμβάνει εκείνος στον Σταθμό Μεταφόρτωσης (ΣΜΑ) που λειτουργεί δίπλα στο κοιμητήριο της περιοχής.

Ο δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης Γιάννης Κωνσταντάτος δέχθηκε εγγράφως την διαχείριση των σκουπιδιών και όταν έγινε στόχος επίθεσης από την αντιπολίτευση και τους άλλους δήμους προσπάθησε να πει ότι κατά βάθος…διαφωνεί. Με την απόσυρση της πρότασης έμεινε και εκείνος εκτεθειμένος, ενώ η κυβέρνηση άδειασε τελικώς και τον Γενικό Γραμματέα Διαχείρισης Αποβλήτων του ΥΠΕΝ, Μανώλη Γραφάκο, που είχε χορηγήσει βεβαίωση για το «έχει καλώς» της τροποποίησης.

Με βάση τις αρχικές ρυθμίσεις εν έτει 2019, μετά το ΠΔ του 2018, μέσα στον Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού Αγίου Κοσμά, θα έπρεπε να κατασκευαστούν:

  • – Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ)
  • – Σταθμός Μεταφόρτωσης Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΣΜΑΥ)
  • – Σταθμός Μεταφόρτωσης Αποβλήτων (ΣΜΑ) για τη μεταφόρτωση των υπολειμματικών σύμμεικτων
  • – Μονάδα Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων με κομποστοποίηση (ΜΕΒΑ)

Όλες οι παραπάνω εγκαταστάσεις θα επεξεργάζονταν τα απορρίμματα που παράγονται αποκλειστικά και μόνον από τους ενοίκους των πολυτελών κατοικιών, τους επισκέπτες των χώρων εμπορικής εκμετάλλευσης και τους εργαζόμενους σε επιχειρήσεις και γραφεία. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του 2019, πρόκειται για έναν πληθυσμό που προσεγγίζει συνολικά τα 100.000 άτομα, δηλαδή μια μεγάλη πόλη που θα έπρεπε να μεριμνά για τα σκουπίδια της.

Μετά το σύνολο της επεξεργασίας, το υπόλειμμα από σύμμικτα και επεξεργασμένα απορρίμματα θα έπρεπε να καταλήγει σε Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ). Εικάζεται, πάντως, ότι μετά τις αλλαγές που έχουν δρομολογηθεί ή επιδιώκονται στο σχέδιο διαχείρισης του Μητροπολιτικού Πόλου, ο συνολικός πληθυσμός που μπορεί να τον επισκέπτεται μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερος από 100.000 ημερησίως και τα απορρίμματα ακόμη περισσότερα.




Ήδη από το 2019, οι επενδυτές του Ελληνικού προσπάθησαν να αλλάξουν τα δεδομένα ως προς την διαχείριση των σκουπιδιών. Οι εγκαταστάσεις που αναφέρονται παραπάνω χρειάζονται χώρο και μάλιστα αρκετό που θα έπρεπε να αφαιρεθεί από τα οικόπεδα που χτίζονται για πουληθούν ή πωλούνται ήδη αδόμητα. Επίσης, δημιουργούν όχληση από την λειτουργία τους (κίνηση, θόρυβος μηχανημάτων) ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις (Μονάδα Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων) παράγονται δυσάρεστες οσμές που δεν θα μπορούσαν να γίνουν δεκτές από κάποιον που θα είχε πληρώσει ένα τεράστιο ποσό για να αγοράσει κατοικία.

Έτσι, στην πρόταση τροποποίησης που εξαφανίστηκε, τα σκουπίδια πήραν την άγουσα για άλλες πολιτείες:

  • -Τα βιοαπόβλητα μετά την όποια διαχείριση θα πήγαιναν για διαχείριση σε ΜΕΒΑ, στο Κορωπί.
  • -Τα υπόλοιπα σκουπίδια θα περνούσαν μέσα από τον δήμο Ελληνικού-Αργυρούπολης για να καταλήξουν στον Σταθμό Μεταφόρτωσης (ΣΜΑ), στα όρια με το βουνό του Υμηττού.

Όπως ήταν αναμενόμενο, με την ανάρτηση της πρότασης στις 8 Οκτωβρίου 2024, ξέσπασαν αντιδράσεις. Ενδεικτικά είναι τα όσα αναφέρει σε εισήγησή του προς το Δημοτικό Συμβούλιο, ο δήμαρχος Αλίμου Ανδρέας Κονδύλης. Εκεί, αρχικά υπενθυμίζει ότι πριν το 2001, («πριν από την μεταφορά του αερολιμένα από το Ελληνικό στα Σπάτα), οι τρεις όμοροι δήμοι είχαν διατυπώσει από κοινού το αίτημα να διαμορφωθούν εντός του Μητροπολιτικού Πόλου, Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών αλλά και διαδημοτικό Κοιμητήριο.

«Σχετική πρόβλεψη περιέλαβε, μεταξύ άλλων, και ο νόμος 4062/2012 για την αξιοποίηση του πρώην Αεροδρομίου, ο οποίος ρητά προέβλεψε τη δυνατότητα χωροθέτησης διαδημοτικού ΣΜΑ-ΚΔΑΥ και διαδημοτικού κοιμητηρίου εντός της έκτασης του πρώην Αεροδρομίου», αναφέρει στην εισήγησή του ο κ.Κονδύλης. Προσθέτει όμως ότι τελικά προβλέφθηκε η χωροθέτηση μονάδων διαχείρισης μόνο για τα απορρίμματα που παράγονται εντός του Πόλου, μετά από διαπραγματεύσεις που έγιναν επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ με τον Αλέκο Φλαμπουράρη.

Το παράδοξο, σύμφωνα με τον δήμαρχο Αλίμου, είναι ότι η πρόταση εμφανίζεται σαν «ολοκληρωμένη και επαρκής» για τον πόλο του Ελληνικού, ενώ για τους τρεις όμορους δήμους «δεν έχει διασφαλιστεί μέχρι σήμερα ούτε ολοκληρωμένη, ούτε σύγχρονη λύση και χωροθέτηση για τη διαχείριση των απορριμμάτων τους».

«Η διαχείριση των απορριμμάτων των Δήμων γίνεται σήμερα σε ΣΜΑ που δεν έχουν χωροθετηθεί επίσημα, δεν έχουν αδειοδοτηθεί με βάση την κείμενη νομοθεσία και λειτουργούν μεταβατικά, με προσωρινές νομοθετικές ρυθμίσεις, μέχρις ότου να βρεθεί νόμιμη και μόνιμη λύση για τα απορρίμματα», προσθέτει και τονίζει:

«Με την προτεινόμενη τροποποίηση, ουσιαστικά γίνεται ένα βήμα «προς τα πίσω»: καταργείται η ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων του Πόλου εντός του χώρου του Πόλου και επιχειρείται να μεταφερθεί και η διαχείριση των απορριμμάτων του Πόλου ΕΚΤΟΣ του Πόλου, ήτοι εντός του Δήμου Αργυρούπολης (στον Υμηττό, δίπλα σε κατοικημένες περιοχές της Αργυρούπολης και της Γλυφάδας) και στον Δήμο Κρωπίας».

«Είναι ολοφάνερο ότι ο επενδυτής επιχειρεί να «απαλλαγεί» από το βάρος της διαχείρισης και των δικών του απορριμμάτων, που θα παράγονται εντός του Πόλου, και να μεταφέρει τη λειτουργία αυτή ΕΚΤΟΣ του ακινήτου της επένδυσης.

Η μεταφορά της χωροθέτησης των απορριμμάτων του Πόλου εκτός των ορίων του, ομοιάζει με την κακή πρακτική που συχνά συναντάμε στην καθημερινότητα από ανεύθυνους και κοινωνικά ασυνείδητους πολίτες, οι οποίοι μετακινούν τους κάδους απορριμμάτων μπροστά στην ιδιοκτησία του διπλανού τους, ώστε οι ίδιοι να μην έχουν καμία επιβάρυνση από τα σκουπίδια που παράγουν και να βαρύνονται αποκλειστικά οι γείτονές τους.

Είναι όμως αδιανόητο την ανεύθυνη και αντικοινωνική αυτή προσέγγιση, που συναντάμε σε πολίτες με ελλιπή ενσυναίσθηση και κοινωνική συνείδηση, να την συναντάμε σε μεγάλη κλίμακα, από έναν σύγχρονο και μεγάλο επενδυτή, που καλείται να υλοποιήσει μία από τις μεγαλύτερες αστικές αναπλάσεις στον πλανήτη μας», καταλήγει στην εισήγησή του ο Ανδρέας Κονδύλης.

Εξίσου χαρακτηριστικά είναι και όσα ανέφερε σε ανακοίνωσή της η παράταξη «Δημοτική Συνεργασία Ελληνικού Αργυρούπολης», που αντιπολιτεύεται τον πανίσχυρο δήμαρχο Γιάννη Κωσνταντάτο, μετά από συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου που ασχολήθηκε με το θέμα:

«…Δεν φτάνει που ξεπουλήθηκε έναντι πινακίου φακής η δημόσια περιουσία για να γίνει κάτι που θυμίζει αυτόν που πριονίζει το κλαδί πάνω στο οποίο κάθεται. Αλλά επίσης – έτσι γίνεται συνήθως – κάνουν συνεχώς τροποποιήσεις του έτσι κι αλλιώς απαράδεκτου θεσμικού πλαισίου της επένδυσης, για να ικανοποιούν κάθε φορά τις επιθυμίες του κ. Λάτση, σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος.

Παρακάμπτουμε επίσης την επίθεση που έκανε σε βάρος μας ο κ. Κωνσταντάτος κατά την τοποθέτησή του, λέγοντας ότι εμείς έχουμε δήθεν συμμαχήσει με τους δύο όμορους δήμους, της Γλυφάδας και του Αλίμου, σε βάρος των συμφερόντων του δήμου μας.

Σε αυτά τα “χοντρά” ψέματά του, έχουμε επανειλημμένα απαντήσει δημόσια και στο δημοτικό συμβούλιο και με ανακοινώσεις μας.

Παρόλα αυτά εξακολουθεί να τα λέει γιατί δεν έχει κανένα ηθικό φραγμό και γιατί πιστεύει ότι είναι τόσο δυνατός που μπορεί να λέει ότι θέλει.

Καταλαβαίνουμε ότι το έκανε για να “θολώσει τα νερά” και να συγκαλύψει τις ευθύνες του. Το εντυπωσιακό όμως, που δικαιολογεί και τον τίτλο αυτής της ανάρτησής μας, είναι το εξής:

Ότι όπως ο ίδιος δήλωσε, είναι αντίθετος με την αλλαγή που προωθεί η κυβέρνηση, με σκοπό να απαλλάξει τον Λάτση από την υποχρέωσή του να κατασκευάσει ολοκληρωμένο σταθμό διαχείρισης των απορριμμάτων μέσα στα όρια της επένδυσης και αντί αυτού να μεταφέρει ένα μέρος τους στο Κορωπί και το άλλο στο σταθμό μεταφόρτωσης του δήμου μας που λειτουργεί δίπλα στο νεκροταφείο της Αργυρούπολης.

Ταυτόχρονα όμως είχε σπεύσει με έγγραφη επιστολή/δέσμευσή του, εν αγνοία του δημοτικού συμβουλίου, να αποδεχτεί να έρχονται τα απορρίμματα που προβλέπει η αλλαγή που προωθείται, στο σταθμό μεταφόρτωσης του δήμου μας.

Δηλαδή είναι αντίθετος με την τροποποίηση, την οποία όμως σπεύδει να διευκολύνει για να γίνει πράξη. Αποτελεί πάγια τακτική του να τα λέει όλα κι όπου κάτσει η μπίλια τελικά, δηλώνοντας παράλληλα τιμή και καθήκον του να εξυπηρετεί τους πολίτες Α’ κατηγορίας της νέας πόλης.

Ενώ το φυσιολογικό θα ήταν να δηλώσει δημόσια την αντίθεσή του και να κάνει ότι είναι δυνατόν για να αποτρέψει την περιβαλλοντική και κοινωνική υποβάθμιση της υφιστάμενης πόλης μας.

Ενώ θα έπρεπε με όλες του τις δυνάμεις να διεκδικεί, μαζί με το λαό του δήμου, αυτό που είναι λογικό, που συμφέρει το περιβάλλον, που συμφέρει τους πολίτες, που και ο ίδιος κάποτε υποστήριζε:

Να γίνει μέσα στο Ελληνικό, ένας σύγχρονος, ολοκληρωμένος σταθμός διαχείρισης με ανακύκλωση, επανάκτηση υλικών, κομποστοποίηση, όχι μόνο των απορριμμάτων της νέας πόλης, αλλά και των όμορων υφιστάμενων. Αυτή είναι μια επείγουσα κοινωνική ανάγκη.

Αυτοί όμως που υποστήριξαν το ξεπούλημα του Ελληνικού, που δηλώνουν περήφανοι και δικαιωμένοι, με τα ανταλλάγματα που τους δίνουν όσοι κάθονται στο τραπέζι όπου γίνεται το μεγάλο φαγοπότι, έχουν το ανάστημα να τη διεκδικήσουν;»

Οι λόγοι μιας…εξαφάνισης

Ένα άλλο παράδοξο είναι ότι η πρόταση τροποποίησης βγήκε σε διαβούλευση μέσα στον Οκτώβριο την ώρα που στις 31/10/2024 έληγε και η προσωρινή αδειοδότηση του ΣΜΑ Ελληνικού-Αργυρούπολης στον οποίο θα κατέληγαν τα απορρίμματα της επένδυσης. Να ήταν άραγε αυτός ο λόγος που η πρόταση πέρασε με ένα «ΟΥΠΣ» από την Δημόσια Διαβούλευση στην σιωπηρή εξαφάνιση.

Η απάντηση είναι προφανώς αρνητική καθώς η παρούσα κυβέρνηση έχει επιδείξει μεγάλη ευχέρεια στο να δίνει συνεχείς παρατάσεις σε ημινόμιμα-ημιπαράνομα καθεστώτα.

Από την άλλη, η πίεση των επενδυτών να απομακρύνουν οτιδήποτε μειώνει την αξία (πραγματική και χρηματιστηριακή) της επένδυσης είναι δεδομένη και ισχυρή. Το γεγονός ότι αποδέχθηκαν την απόσυρση της πρότασης τροποποίησης δημιουργεί την πεποίθηση ότι προηγήθηκε «παζάρι» για μελλοντική διευθέτηση του συγκεκριμένου προβλήματος και άμεση διάθεση άλλων ανταλλαγμάτων.

Ένα από αυτά θα μπορούσε να είναι και η πρόταση για την αλλαγή της πορείας της γραμμής 2 του Μετρό, ώστε μετά τον υφιστάμενο σταθμό Ελληνικό, να κάνει στροφή και να μπαίνει μέσα στο χώρο του Μητροπολιτικού Πόλου, όπου θα ανοίξει νέος σταθμός, για να συνεχίσει μετά προς Γλυφάδα. Αυτό όμως, έχει ήδη ανακοινωθεί άτυπα από την κυβέρνηση και οδηγεί σε ένα έργο που μπορεί να κοστίσει πάνω από 300 εκατομμύρια ευρώ ενώ την ίδια στιγμή, ακυρώνεται ο υπάρχων σχεδιασμός για επέκταση της γραμμής τραμ (κόστους 15 εκατομμυρίων) που θα εξυπηρετούσε τον χώρο της επένδυσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα ανταλλάγματα για την σιωπηρή υποχώρηση των επενδυτών από τις αξιώσεις τους, πρόκειται να αποκαλυφθούν σε επόμενο χρόνο και όσο θα προχωρά η αξιοποίηση της έκτασης, είτε μέσω της ανέγερσης κτισμάτων είτε μέσω της πώλησης εκτάσεων.

 

https://www.e-synews.gr/2024/11/11/apokalypsi-gia-elliniko-ta-skoypidia-tis-protypis-polis-tha-ta-richnoyn-stoys-omoroys-dimoys/


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια